Historia marki: Adidas

Marka Adidas jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych w środowisku producentów obuwia sportowego. Marka ta od momentu założenia firmy w 1924 roku przez braci Adolfa i Rudolfa Desslerów przeszła długą drogę i dziś jest tak bardzo wpływowa, że jej nazwą potocznie określa się wszystkie buty sportowe. Początkowo firma funkcjonowała pod nazwą Gebrüder Dassler Schuhfabrik a zmiana nastąpiła dopiero kilka lat po II Wojnie Światowej wraz z jej podziałem pomiędzy braci.

 

Obecnie firma Adidas zaopatruje w odzież sportową i buty największe gwiazdy sportowe. Warto jednak wiedzieć, że pierwotnymi odbiorcami odbiorcami produktów nie byli sportowcy a żołnierze niemieckiego Wehrmahtu. Pierwszy raz w butach braci Dassler sportowcy wystąpili dopiero w 1936 roku podczas letniej Olimpiady w Berlinie. Wówczas w ich butach pojawili się reprezentanci USA i Niemiec. W latach 30. XX wieku firma nie była duża, a co za tym idzie znana i popularna jak dzisiaj. Dysponowała zaledwie jedną fabryką, w której zatrudnionych było 70 pracowników. Wybuch wojny w 1939 roku spowodował, że bracia Dessler skupili się na produkcji obuwia dla niemieckiej armii. Ich produkty cieszyły się dużym zainteresowaniem a firma zdobywała coraz silniejszą pozycję. Przetrwali wojnę, jednakże po jej zakończeniu, już w 1948 r drogi braci się rozeszły i nastąpił rozłam Gebrüder Dassler Schuhfabrik. W wyniku tego powstały dwa podmioty: Adidas, którego właścicielem został Adolf Dassler oraz Puma należąca do jego brata Rudolfa.

 

Zapewne każdemu firma Adidas kojarzy się z jego logo, na którym widnieją trzy paski. Mało kto wie, że pierwotnie umieszczane one były na butach z zupełnie innego powodu. Nie były częścią logo, a używane były w celu wzmocnienia konstrukcji buta i jej ochrony przed zniekształceniami. W późniejszym czasie, wraz z rozwojem technik produkcyjnych, paski już pozostały ale jako charakterystyczny i rozpoznawalny symbol firmy. Inny znany element logo, pojawiający się na serii Adidas Originals to koniczynka, która po raz pierwszy zaistniała późno bo 1972 roku. Miała nawiązywać do ducha igrzysk olimpijskich i symbolizować zjednoczenie trzech kontynentów.

 

Przez kolejne dekady działalności Adidas konsekwentnie szedł drogą rozwoju zwiększając produkcję i sprzedaż oraz, co za tym idzie też i zyski. Poszerzył się też oferowany asortyment. Oprócz obuwia, od których wszystko się zaczęło, Adidas z sukcesem wszedł też do branży odzieży sportowej. W 1960 roku firma Dasslera zaopatrywała w swoje buty już 75% sportowców biorących udział w igrzyskach a w 1978 r produkowała i sprzedawała już 45 mln par butów rocznie na całym świecie.

W tym samym 1978 roku, w związku ze śmiercią Adolfa Dasslera nastąpiła zmiana kierownictwa firmy. Główne stanowiska przejęli jego żona Katie a później jego syn Horst. Jego następca jednak przedwcześnie zmarł w 1987 roku, czego skutkiem był koniec rodzinnego biznesu. Od tamtej pory nowe kierownictwo wykazywało się dużą niekompetencją, a jego decyzje doprowadziły firmę na skraj bankructwa.

 

W 1990 roku większość udziałów w upadającej firmie przejął francuski biznesman Bernard Tapie a już trzy lata później kierownictwo przejął Robert Louis Dreyfus, który wdrażąjąc rozwiązania nowoczesnego marketingu, w efekcie czego Adidas powoli zaczął wychodzić z zapaści i wracać do gry na światowym rynku. Firma szybko wróciła do powszechnej świadomości i zaczęła w jeszcze większym stopniu pojawiać się na różnorakich imprezach sportowych. Już w 2000 roku podczas igrzysk w Sydney producent ten zaopatrywał w sprzęt 26 z 28 dyscyplin sportowych a w jego odzieży wystąpiło wówczas ponad 3 tysiące startujących w imprezie sportowców. Rok 2001 to objęcie sterów firmy przez Herberta Reinera i początek ery ogromnych kontraktów Adidasa ze znanymi gwiazdami sportu takimi jak David Beckham, Muhammad Ali czy Haile Gebrselassie, a także z całymi klubami sportowymi. W 2014 roku została zawarta najdroższa w dotychczasowej historii 10-letnia umowa sponsorska Adidasa z angielskim klubem sportowym Manchester na niebagatelną kwotę 1,3 mld dolarów. Do dnia dzisiejszego korporacja działa z sukcesem i niezmiennie jest jednym z największych graczy w branży obuwia i odzieży sportowej. Podczas swojej ponad 90 letniej historii przechodziła trudne okresy, po których się odbijała od dna wędrując z powrotem na szczyty. Wszystko to, czym dzisiaj jest Adidas w niczym już nie przypomina małej szwalni od której wszystko się zaczęło. Adolf Dassler na pewno nie mógł przypuszczać, że jego przygoda z obuwiem sportowym, którą jako amator rozpoczął w 1920 roku, cztery lata przed założeniem firmy, zaowocuje po wielu dekadach powstaniem marki, która stanie się znana na całym świecie.